הפסקות החשמל ביום שישי: אלה מסקנות התחקיר

צבי טסלר No Comments on הפסקות החשמל ביום שישי: אלה מסקנות התחקיר

משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם את המסקנות והלקחים העיקריים הנוגעים להתנהלות משק החשמל במהלך הפסקות החשמל שאירעו ביום שישי 2.6.23 בעקבות בדיקה שערך מנכ"ל המשרד, קובי בליטשטיין, בנושא

חברת החשמל. אילוסטרציה צילום: פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם את המסקנות והלקחים מהפסקות החשמל: ביום שישי 2.6.2023 שרר עומס חום קיצוני עם טמפרטורות חריגות של מעל 40 מעלות והחל משעה 16:00 ועד 21:30 הביקוש לחשמל עלה על ייצור החשמל, דבר שהוביל לניתוק צרכנים שהגיע לשיא בסביבות השעה 18:30 אז נרשם מחסור בחשמל במשק בהיקף חריג של כ-1,000 מגהוואט וכתוצאה מכך כ-260,000 צרכנים היו מנותקים מחשמל.

לפי הדו"ח, הביקוש לחשמל גדל על היצע החשמל בשל צירוף של נסיבות וכשלים ובניהם: חברת נגה בצעה הערכת חסר של הירידה בהספק של חלק גדול מיחידות ייצור החשמל בשל עומס החום; מספר יחידות יצור לא היו שמישות בגלל תחזוקות או תקלות עוד טרם האירוע; תהליך גיבוש תחזיות הביקוש בהתאם לתחזית מזג האוויר בנגה לא היה מדויק מספיק ולא לקח בחשבון סטיות ראליות מתחזית הביקוש; ומערך ניתוקי הצרכנים המתופעל על ידי נגה וחח"י במשותף לא עבד בצורה תקינה ויעילה מספיק.

עם זאת, "על אף המחסור וניתוק הצרכנים, יש לציין לטובה כי מערכת החשמל לא התדרדרה למצב סיכון שהיה עלול להתבטא בהפסקות חשמל כלל ארציות ממושכות. זאת בזכות מיומנות אנשי המקצוע המתפעלים את המערכות בחברות הממשלתיות נגה, חברת חשמל ונתג"ז, אשר ניהלו את המשבר בצורה מקצועית ויעילה, תוך תקשורת טובה ויעילה".

הלקחים העיקרים מן האירוע, אשר כבר החלו להיות מיושמים בשטח, כוללים בין היתר, בחינה מחודשת של נהלי החירום של חברת נגה ושל מערך ניהול ניתוקי הצרכנים בנגה ובחברת חשמל, ביצוע עבודת מטה בנגה לשיפור תחזיות הביקוש והתאמתם למגמות מזג אוויר קיצוני. כמו כן, הוחלט כי תתבצע באופן מידי בריכוז חברת נגה עבודה לבחינה מחודשת של ההערכה של ירידת הספקים ותקלות ביחידות הייצור כתוצאה מעומסי חום וצעדים להתמודד עם ירידה זו.

נוהל ניתוק הצרכנים יעודכן ויוגדרו קריטריונים ברורים ושקופים לביצועו וכן יגובשו נהלים לשיפור התקשורת בין חברת נגה לחברת החשמל בשגרה ובחירום, אשר יכללו נוהל מסודר לשיפור העברת המידע למקבלי ההחלטות בזמן אמת. כמו כן, הוחלט כי בשבועות הקרובים תתבצענה סדרה של הערכות מצב על מנת לוודא הימנעות מאירועים כאלו בקיץ הקרוב.

יצוין כי בהמשך להפקת הלקחים בראשות מנכל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, פירסמה שבוע שעבר רשות החשמל שימוע להרחבת הסדרי ה"השלה מרצון", מה שיאפשר לחברת ניהול המערכת לבקש בזמן מחסור בחשמל ממשתמשי חשמל גדולים להפסיק את השימוש בשעות מסוימות. עוד בהקשר של האירועים האחרונים, יש לציין כי שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ, חתם ביום חמישי האחרון על האישור להפעיל את תחנת הכוח "צומת", שתייצר חשמל בהספק כולל של כ-396 מגה וואט, תחנה זו היא תחנה ״פיקרית״ אשר תייצר חשמל בעיקר ברגעי שיא הצריכה ותופעל על ידי נגה בהתרעה קצרה, דבר שיקל על ניהול המערכת וגדיל את הגמישות שלו.

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין: "מדובר באירוע שאינו מאפיין את משק החשמל הישראלי, משק יציב ואמין בדרך כלל. ניתוקי החשמל נבעו מצירוף כשלים ונסיבות נדירות. כתוצאה מהאירוע הופקו מסקנות ולקחים אשר החלו להיות מיושמים באופן מידי ויסייעו למשק החשמל להפוך לאמין ויציב אף יותר. מסקנות האירוע הדגישו את האתגר המשמעותי במציאת האיזון בין הביקוש לחשמל לבין ייצור החשמל, בשל הרצון לצמצם למינימום את זיהום האוויר ואת עלויות הייצור למשק וכן את הצורך לרענן את נהלי החירום והממשקים בין הגופים במשק. כמו-כן הנחתי לבצע באופן מיידי בחינה של השפעת שינויי האקלים בטווח המיידי והארוך על ניהול משק האנרגיה בכלל ומשק החשמל בפרט".



0 תגובות